مشکل لاینحل یک دامنه‌ی ملی

آوریل 9, 2008

شکر!

 بهمن‌ماه سال 85 بود که دامنه‌ی mojahede.ir را ثبت کردم و تا دو ماه بعد که دوستم در «گروه طراحی صلح» وب‌گاه «مجاهده» را طراحی کرد، موقتا دی‌ان‌اس‌هایش را روی یک سرور دیگر تنظیمش کردم. از فروردین پارسال که پیاده‌سازی نسخه‌ی قبلی مجاهده تمام شد و البته من هم دی‌ان‌اس‌های دامنه را با سرور جدید ست کردم، به مشکلی برخوردیم که آن موقع عجیب بود.

 موضوع این بود که برای من -که در شهرستان زندگی می‌کنم و اینترنتم هم هنوز دایال‌آپه!- در تقریبا نیمی از مواقع، mojahede.ir به جای این‌که روی سرور جدید هدایتم کند، به سرور قبلی می‌فرستاد مرا (چی نوشتم!!؟). و البته این مشکل برای دوستان -مثلا- تهرانی و همدانی و … وجود نداشت. و اتفاقا من با پرو..کسی می‌توانستم سایت را ببینم؛ در حالی که همان زمان که بی‌آن متصل می‌شدم به جای دیگری می‌رفتم.

internet-domains

اول فکر می‌کردیم مسئله بعد از چند روز حل می‌شود. اما با گذشت یکی‌، دو هفته با پشتیبانی خدمات دامنه‌ی ملی ایران تماس گرفتم که گفتند احتمالا مشکل از سرور است. بعد به یکی از  آی‌اس‌پی‌های شهر زنگ زدم، و حتا یک بار حضوری به شرکت‌شان مراجعه کردم، گفتند که ما اینترنتمان را از مخابرات می‌گیریم. با مرکز دیتای مخابرات زنجان صحبت کردم گفت مشکل از طرف آی‌اس‌پی‌هاست. با آی‌اس‌پی دیگری تماس گرفتم -که البته معتقدم بسیار متخصص‌تر از شرکت قبلی هستند- یک سری صحبت‌هایی شد که الان یادم نیست و …

خلاصه، دیگر پذیرفته بودم که باید صبر کرد! یادم هست حتا با علی هم که صحبت می‌کردم، موضوع دامین خودش (sharh.ir) و یکی دیگر را (noqteh.ir به گمانم) تعریف کرد و من صبورتر! شدم. راستی مسئله‌ی جالب این‌که بعضی دوستان همشهری (مثل این) که اینترنت adsl دارند چون‌این مشکلی را احساس نمی‌کنند اصلا، بچه مایه‌دارها!! فلذا من هم که عادت کردم به این وضع و هر وقت می‌خواستم «مجاهده» را آپدیت کنم و دامین mojahede.ir مرا به جای این‌که به مکان اصلی برساند، به جای دیگری می‌فرستاد، یا صبر می‌کردم اوضاعش به‌تر شود، و یا -بالاجبار- از پرو..کسی استفاده می‌کردم. که البته نمی‌دانم چه‌قدر امنیت داشت.

اما… پیش از تعطیلات سال نو گفتم یک دامین دات کام ثبت کنم بل‌که وضعیت به‌تر شود. چند روز پیش این کار را کردیم و البته هنگامی که روی سرور پارک کردم، mojahede.com ریدایرکت می‌شد به mojahede.ir!! ناامیدانه به «علی» ایمیل زدم و او هم گفت می‌شود مثلا یک بک‌آپ از کل سایت بگیریم و یک حساب جدید روی سرور درست کنیم و این بار دات کام دامین اول باشد. که البته خیلی دنگ و فنگ و شد-نشد داشت.

تا این‌که یکی، دو ساعت پیش به ذهنم رسید یک کاری بکنم: از بخش مدیریت و صفحه‌ی Options (تنظیمات) و برگه‌ی General (عمومی)، در هر دو فیلد WordPress address و Blog address به جای mojahede.ir نوشتم mojahede.com و تنظیمات را ذخیره کردم. (توضیح بیشتر در مورد این دو فیلد نمی‌دهم چرا که اساتید بیش‌تر از من به وردپرس شخصی آشنایند.)

نتیجه -تقریبا- قابل پیش‌بینی بود. حالا هر آدرس با دات آی‌آر، به آدرس دات کام هدایت می‌شود. و بدین سان مشکل یک ساله‌ی دامنه‌ی .ir حل شد(؟)؛ الحمدلله. و دیگر مجبور به استفاده از روش‌های غیرامنی مثل پر…وکسی نیستم.

نتیجه‌گیری اخلاقی برای ملت شهرستان‌نشین:
1. اگر قصد دارید برای سایت خود دامنه‌ی ملی .ir بخرید، حتما هاست و سرور خود را همزمان مشخص کنید. از همان اول هر دو را با هم بخرید بهتر است. اگر از اول مشخصات dns دامین را روی سرور اصلی تنظیم کنید، به مشکل ما مواجه نمی‌شوید. برای دامنه‌های بین‌المللی هم محض احتیاط این عمل را انجام دهید.

2. اگر کار بالایی را انجام ندادید و به اشکال برخوردید، احتمالا ناچارید یک دامین دیگر (بین‌المللی و یا یک دامین ملی دیگر با رعایت مورد یکم) به هاست خود اضافه کنید.

3. علت مشکلی که من داشتم به احتمال زیاد به سرویس‌دهنده‌های اینترنت شهرم یا مخابرات زنجان برمی‌گردد. (یک حدس‌هایی می‌زنم که چرا) لیکن متاسفانه همکاری با ما نشد.

2 Responses to “مشکل لاینحل یک دامنه‌ی ملی”

  1. علی Says:

    حالا جالب است ما در این جا اون اوایل که مجاهده دات آی آر میزدیم هیچ چیز یافت نمی‌شد و مدتها این سایت را نمی‌دیدیم.


پاسخی بگذارید

